Verslag Gouden spiker

28 mei 2017

Hallo Muziekvrienden!

Hierbij even een kort verslagje van onze dag in Ureterp op het Gouden Spiker Festival.

Voor een groot gedeelte van de leden was het niet de eerste keer dat ze op het GSF moesten spelen. Nog nooit moest het korps echter zo vroeg aantreden op M.F.C. de Wier in Ureterp. Om 8 uur ‘s morgens stond de voltallige bezetting van EZG Jutrijp-Hommerts al klaar voor een enerverende dag. En dat werd het!

Eenmaal aangekomen in Ureterp bleek echter al snel dat het ook een dag van wachten en nagelbijten zou worden. De loting bepaalde dat wij als laatste in onze groep moesten spelen en dat betekende dus ongeveer twee uren wachten. Een goede mogelijkheid om eerst nog wat andere korpsen te luisteren of op een andere manier te ontspannen.

Om kwart over elf was het dan eindelijk zover. Na weken keihard werken en veel extra repetities en een studiemiddag met sectierepetities moest het nu allemaal gebeuren. Als openingsstuk speelden we de Russische Mars van Johann Strauss Jr. De openingsnoten waren niet helemaal vlekkeloos maar dit bleek na een aantal repetities ook het moeilijkste gedeelte van het stuk. Volgens de jury (Andries Kramer en Bienze IJlstra) mocht het geheel wat lichter gespeeld worden maar was het tempo goed.

Dan het gedragen werk, “The King of Love, my Sheppard is”. Een heel lastig stuk met veel solistische gedeelten voor alle secties. In de repetities zijn we veel bezig geweest met dynamiek (luider-zachter) en dit ging best goed. Er werd mooi zacht gespeeld en de fortes waren niet te schreeuwerig. De jury vond de beweging goed maar had helaas wel wat aan te merken op de stemming van een paar gedeeltes.

Dan het hoogtepunt van ons optreden, het solostuk van Ytje “Romantic Mood”. Het stuk liep als een tierelier en Ytje speelde het stuk nog beter dan op de repetities. De jury: “Prima Klank”, “Goed gedaan!”. Ook de begeleiding was goed in balans met de solist, wat betekent dat iedereen mooi zacht gespeeld heeft zodat Ytje haar ding kon doen. Top!

Als laatste speelden we het verplichte stuk “Askanios” van Arend Gerds. Het verplichte stuk wordt op het GSF door alle deelnemende korpsen in de vijfde divisie (11 stuks) gespeeld en is vaak een vrij nieuw stuk dat nog maar weinig gespeeld is door andere korpsen. Ook deze keer was dit het geval en dat betekent dat de dirigent en korps zelf moet uitzoeken hoe het stuk het mooist gespeeld kan worden omdat er geen opnamen van eerdere uitvoeringen zijn. Onze uitvoering werd over het algemeen door de jury gewaardeerd. Het langzame begin was nog wel wat onzeker maar het liep verder goed. Het kan niet onbeschreven blijven dat de trompetten een pluim verdienen want de jury had hen beide genoemd “Prima Trompet!” Verder had de drumsectie een belangrijke partij in dit stuk met veel tempo- en instrument-wisselingen, waaronder een Tamtam (gong). Uiteindelijk heeft iedereen keihard geoefend en mogen we trots zijn op de uitvoering.

Na het toeteren was er tijd voor ontspanning. We hadden afgesproken om met z’n allen te wachten op de uitslag van 3 uur en hadden dus mooi even tijd om wat gezelligs te doen. Zoals je van een echte vrachtwagen chauffeur mag verwachten, wist Theo wel waar de dichtstbijzijnde snackbar was. Hier aangekomen dachten sommige leden al dat we bij de chinees beland waren maar dit bleek niet het geval. Sterker nog, dit was een topsnackbar! Iedereen heeft uitstekend gegeten en we konden mooi buiten zitten, wat keuvelen over het optreden en speculeren over de uitslag. Omdat er 11 korpsen mee deden in onze divisie leek een kans op een “Spiker” lastig haalbaar, maar je weet nooit. De meeste leden waren het er wel over eens dat er goed gespeeld was. De concentratie was goed en de vele repetities hadden tot een prima eindresultaat geleid.

De uitslag was uiteindelijk toch wel een beetje een domper op een verder goed geslaagde dag. Helaas geen prijzen voor EZG Jutrijp-Hommerts. Toch kunnen we terugkijken op een goed optreden en een goede voorbereiding met veel leuke en gezellige momenten. Vanaf vrijdag beginnen we weer met allemaal nieuwe muziek voor ons optreden in Gaastmeer. Askanios kan gelukkig weer even de kast in!

Groetjes Jan Jelte

Naar overzicht